En uträkning på ekonomiskt oberoende

Det finns ju många sätt att definiera ekonomiskt oberoende, men om man helt enkelt ställer upp hur mycket man gör av med på ett år och dividerar med realavkastning så får man fram hur mycket man behöver för att vara ekonomiskt oberoende enligt definitionen att avkastningen på kapitalet ska försörja en.

Om vi antar att avkastningen är 5% över inflationen så måste jag ha sparat 20 årsutgifter för att inte nagga av kapitalet. (1/0,05)

Mina utgifter ligger på ca 15 000 per månad, vilket gör 180 000 per år. Jag skulle därmed behöva 3,6 miljoner.

Alltså är målet att nå upp till 20 årsutgifter, vilket jag kan arbeta mot på två sätt. Dels genom att öka kapitalet och dels genom att minska utgifterna. Min lön är ju det som i huvudsak ökar kapitalet, men jag har också inkomster från min enskilda firma, vilken jag kommer att ha kvar även om jag blir ”ekonomiskt oberoende”. Om jag då säger att mina utgifter minskar med lika mycket som jag tjänar på EF så kan jag dra av 4000 på utgifterna. 4000 skulle vara mitt uttag från EF om jag tog ut allt överskott och inte behövde betala statlig skatt.

Men som ni vet räknar jag med lägenheten i förmögenheten, och det kan jag inte göra i denna modell eftersom den inte avkastar kapital (även om den skulle fortsätta öka i värde). Alltså måste jag i det första exemplet ha 3,6 miljoner förutom boende, alltså just nu nästan 5 miljoner i nettoförmögenhet.

Å andra sidan kan jag ta bort de 3000 per månad jag betalar i ränta idag, eftersom de inte kommer att belasta årsutgifterna när målet är nått. Plus de 1500 jag betalar till CSN.

Kvar blir 15′-4′-3′-1,5’=6500 kronor i månaden. 6500 gånger 20 är  1,3 miljoner.

Jag behöver helt enkelt fixa 2 miljoner kronor utöver vad jag redan har för att nå ett absolut minimum av ekonomiskt oberoende. Det kan ta 8 år eller mer. Om jag ökar inkomsterna i företagen kan det givetvis gå mycket snabbare.

Om jag räkar på att HB ger mig 4000 per månad blir det istället 2500 kvar. 2500 gånger 20 är 1 miljon. Jag behöver då alltså fixa 1,7 miljoner till. Hm, det är fortfarande mycket pengar. Bättre då att se till att bli av med de sista 2500 kronorna i utgift. Alltså skära ner mer (bilen?) eller öka inkomsterna från firmorna. Det senare jobbar jag ju på hela tiden.

Det som fattas, även om jag skulle öka intäkterna med 2500 till, netto, är att ta bort lånen. För det krävs 700 000 till, så det är bara att fortsätta knega och spara, och betala av lånen. En dag har jag plötsligt inkomster från firmorna som överstiger mina totala utgifter, samtidigt som mina lån är borta. Då kan jag börja mitt nya liv.

8 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Lundaluppen
    Jun 19, 2011 @ 13:50:36

    Du har nog glömt skatten på kapitalinkomsterna (om jag läser rätt), så beloppet ska upp en liten bit till.

    Svara

    • jobbochfirma
      Jun 19, 2011 @ 14:10:11

      Lundaluppen: Tack för kommentaren. Jag är inte säker på hur det funkar när allt ligger i kapitalförsäkring. Då betalar man väl ingen skatt på utdelning? Man gör ju inte det på reavinster i alla fall. Ränteinkomster på vanligt sparkonto skattar man ju för dock.

      Svara

  2. DxTrader
    Jun 19, 2011 @ 16:51:17

    Intressant uträkning och bra att ha ett mål men tycker detta verkar orealistikst för du kan väl ändå inte räkna med att dina utgifter ska ligga på samma nivå livet ut? Såvida du inte redan har familj mm. och ni klarar er på 15k i månaden vilket jag isåfall måste gratulera till. Bara mitt boende, lån+hyra+el går på 13k i månaden…

    Svara

  3. jobbochfirma
    Jun 20, 2011 @ 00:15:09

    @DxTrader
    Det är sant, det gäller för situationen som det är idag. Förhoppningsvis får jag fru och ungar någon gång och då ändras det naturligtvis. Troligtvis blir det mer utgifter, men det kan också innebära lägre omkostnader pga delade utgifter.
    Min uträkning gäller bara utifrån hur det ser ut just nu.

    Svara

  4. Lundaluppen
    Jun 21, 2011 @ 12:47:50

    För att täcka en skatt på en procent behöver du 36 tkr till per år, motsvarande drygt 700 tkr ytterligare kapital.

    Svara

Lämna en kommentar