Betala tillbaka CSN-lånet?

Jag fick en fråga och eftersom kontakten med er läsare är en stor drivkraft blev svaret till ett nytt inlägg.

Frågan rörde hur jag ser på CSN-lånet och om jag siktar på att betala tillbaka det i förtid. Här är mitt svar.

CSN-lånet är det sista jag rör! Jag skulle antagligen inte ens betala av det om lägenheten var betald och jag hade en miljon till på kontot. Räntan är låg och om jag blir av med jobbet kan jag slippa göra inbetalningar.

Jag gissar dessutom att jag kan få bättre avkastning på mina pengar på börsen eller till och med på sparkonto än jag betalar i ränta till CSN. Dessutom kan jag inte ta det lånet igen om jag skulle ångra mig, på det sätt som man kan om man betalar av sitt bolån (ett annat ganska fördelaktigt lån).

Just nu är det ännu mindre idé att betala tillbaka eftersom räntan på CSN har ett par års eftersläpning, så att jag nu vet att de närmaste 2-3 åren kommer det att vara extremt låg ränta på det lånet.

Tre starka skäl till att inte betala tillbaka lånet alltså. Kommentera gärna, jag vill ha era åsikter på detta.

Jag ska tillägga att jag har det halvgamla lånet (före 2001), vet inte riktigt hur det nya fungerar, bara att det är lite högre återbetalningstakt.

13 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Ekonomitankar
    Nov 05, 2010 @ 10:13:18

    Håller med och håller inte med. Du har rätt i att räntan är låg. Men jag vill vara skuldfri, förutom huset då, för eftersom vi bor hyfsat nära Stockholm så är det en utopi att vara skuldfri på den punkten. Eller ja, det ska jag vara i simon tid, men inte så att jag amorterar något varje månad på bolånet.

    Så själv betalar jag mer än CSN begär. Tror att de vill ha ca 500 i månaden av mig, men jag sätter in 1000 i månaden.

    Svara

  2. Ekonomikoll
    Nov 05, 2010 @ 11:09:03

    Jag betalade av min studieskuld för några år sedan. Det är kanske inte alltid det smartaste om man har möjlighet att få bättre avkastning på pengarna någon annanstans men känslan att bli av med ett lån är svårslagen för mig. Jag ska inte citera Göran Persson men för mig ligger det väldigt mycket i det han sa.

    Svara

    • jobbochfirma
      Nov 05, 2010 @ 11:32:21

      Ekonomikoll:
      Den psykologiska aspekten kan ju förstås vara viktig, men vi som gillar att fundera och räkna på vår ekonomi måste också kunna se vad som är mest lönsamt.
      Jag väljer i min tur att inte citera Kiyosaki, men det är skillnad på skuld och skuld.
      Är du helt lånefri?

      Svara

  3. Fredrik
    Nov 05, 2010 @ 13:06:31

    För egen del så är jag inte säker på att jag kan få bättre avkastning på mina pengar på börsen än att amortera. Jag betalar idag drygt 800 kr i mån på en skuld till CSN om 192k. Jag har inte 192k på kontot, men har satt upp en plan om 5 år att bli av med hela skulden.

    En blandad lösning är att ta (192.000 / 5 år) / 12 mån = 3.200 kr i mån och placera på börsen och sedan ”tömma” kontot i december för amortering.

    Jag har inte som mål i livet att bli miljonär. Däremot har jag som mål att inte jobba 100%. Färre utgifter per månad hjälper mig att nå målet snabbare.

    Svara

    • jobbochfirma
      Nov 05, 2010 @ 13:19:39

      Bra Fredrik!
      Jag ställer samma fråga till dig; Har du något bolån?

      Jag är inte heller säker på att jag kommer att göra bra ifrån mig på börsen, men jag är beredd att spela på det (inga vilda chansningar).

      Kollade nyss upp CSN-räntan och den är 2,4% (ingen avdragsrätt). På mitt sparkonto har jag 2,6%.

      Vi vet som sagt att CSN-räntan kommer att sjunka under de närmaste åren, samtidigt som boräntan kommer att stiga, så jag skulle hellre satsa på att amortera bolånet.

      Svara

    • Safet
      Jan 02, 2012 @ 17:03:54

      Tja
      Snubblade in på denna sidan när jag letade efter info om csn återbetalning och har ett tips till dig Fredrik med tanke på att du inte vill jobba 100%…
      lyssna eller läs robert kiyosakis bok CASHFLOW QUADRANT sen kan du gå in på http://www.krasniqi.gpn123.com och se på informationen där.
      http://Www.provenprinciples.com är en sida som en mycket duktig och framgångsrik kollega har lanserat, kolla upp delen om epigenetics,

      Bästa hälsningar
      Safet

      Svara

  4. Magnus
    Nov 08, 2010 @ 18:33:58

    Det hela beror väl på hur stort lånet är, om räntekostnaden är dominerande eller modest.

    Jag klämde in 150.000 SEK extra till CSN för en månad sedan och har när 2011 börjar en skuld på ~180.000. Tack vare den amorteringen spar jag ~50.000 kr i räntekostnader, beräknat på en snittränta på 2.75% och en löneutveckling på 1.5% årligen. Dessutom har jag betalt av lånet 2018 istället för 2025.

    Kunde jag ha investerat de 150.000 kr och fått en avkastning på 33% på 7 år (15-8 år), en ökning på ~4.2% per år som återinvesteras? Jag vet inte – hade det varit 2% hade jag inte tvekat. Men som läget är i dag känns det bättre att veta att jag spar 50.000 kr på 7 år än att hoppas att jag ska göra 50.000 kr utav 150.000 kr på 7 år.

    Jag har inga andra lån att ta hänsyn till.

    Svara

  5. jobbochfirma
    Nov 08, 2010 @ 20:03:13

    Bra jobbat Magnus!
    Om du inte har, och inte före 2018 kommer att ha, andra inköp som kräver lån tycker jag att det var ett okej val.

    Om man bara är ute efter säkerhet och trygghet är det inte heller så dumt att ha ett CSN-lån, eftersom man inte behöver betala av om man blir av med sin inkomst.

    Svara

  6. jobbochfirma
    Feb 04, 2011 @ 20:29:12

    Ja var så god, men du har ju inte länkat till mig för bövelen!
    Visserligen är vi inte överens om CSN-lånen, men varför hatar du mig? 😉

    Svara

  7. Trackback: 2010 in review « Jobb och Firma
  8. Trackback: Betala inte av CSN-lån « Jobb och Firma

Lämna en kommentar