Privat pensionssparande, IPS

Det finns flera saker att inte tycka om med privat pensionssparade:

  • Pengarna är inlåsta. Du kommer inte åt dem även om du skulle behöva dem till världens investeringstillfälle eller undvika tvångsförsäljning på huset, eller nåt annat.
  • Behov. Vi vet inte ens om vi lever tills vi blir pensionärer. Om vi gör det kanske vi redan är miljonärer och inte ens behöver pengarna.
  • Sparandeform. Det är lättare att glömma bort IPS än vanligt sparande. Alltså kan du bli sittande med dåliga fonder eller höga avgifter utan att du ens vet om det. Hade du sparat dem på ditt vanliga konto eller i din aktiedepå hade du troligen haft bättre koll på dem.
  • En annan del i föregående punkt är att du inte kan investera i aktier. Dock kan du välja aktiefonder, förstås.

Saker att gilla med IPS:

  • Avdraget – Du kan dra av upp till 12 000 kronor i IPS per år. Om man tjänar över brytpunkten för statlig skatt när man betalar in dem och under den nivån (hur nu skatterna ser ut då) när man tar ut dem sparar man in mellanskillnaden på skatten.

Mitt val
Jag väljer att spara 12 000 per år i IPS. Detta för att jag vid 55 års ålder planerar att vara fri från lönearbete och kan börja plocka ut dessa pengar till lägre skatt istället. Det är alltså på grund av skatteeffekten jag gör det men också för att dryga ut mina passiva inkomster och företagsinkomster från 55 års ålder. Jag har brottats lite med mig själv om att det är bättre att köpa aktier för pengarna nu istället, men såhär får det bli, jag ska fortsätta sätta av 12 000 om året så länge jag tjänar över brytpunkten för statlig skatt. Detta drabbar självklart mitt sparande. Det är decembers sparande som helt och hållet får bära detta eftersom jag inte vill sätta av några pengar innan året börjar gå mot sitt slut, ifall det skulle dyka upp ett pengabehov innan dess, eller jag skulle tänka om.

Ge gärna råd, då kanske jag svänger igen 😉

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. ekonomibloggar
    Okt 14, 2010 @ 15:20:47

    Hej! Du kunde iaf förut skapa en depå i din IPS (jobbat på retailsidan i en bank), det borde fortfarande gå =o) Tror även att man kan ansöka om dispens hos skatteverket för att få ut dem om man är i ett extremt behov av dem såsom tvängsförsäljning, men det ligger en avgift på det utöver skatten isf. I övrigt håller jag med dig och vill även lägga till en åldersaspekt, 20-åringar ska inte spara i IPS, men kanske när man är 30? Sätter av 300 i mån själv men om ett år funderar jag på om jag ska öka till 1 000 i mån för att få ihop 12 000.

    Svara

  2. jobbochfirma
    Okt 20, 2010 @ 20:21:44

    Helt riktigt, tack för det!
    Det gick ju lätt och smidigt att lägga in en order i min IPS hos Avanza!

    Det var precis detta jag önskade mig med bloggen, att få bra råd och lära mig nåt nytt!

    Svara

  3. Mats
    Nov 11, 2010 @ 22:00:45

    Hej!
    Eftersom att du bedriver Enskild näringsverksamhet så får du spara 35% av överskottet av aktiv näringsverksamhet+12000:-/år.
    Om du vill vara skattesmart så bör du överväga att spara mer i en tjäntepension än att skatta ut vinsten och placera beskattade pengar.
    Det är trots allt smartare att betala så låg skatt som möjligt nu och placera dessa pengar. Pengar som du kan placera nu har ju en Ränta på ränta-effekt som du säkert känner till. Grovt räknat kan man säga att du tjänar 6% på varje krona som du väljer att pensionsspara än att ta ut och beskatta vinsten nu. Om du dessutom tjänar över brytpunkten för statlig marginalskatt så är det rent av oekonomiskt att inte spara avdragsgillt. Kontakta mig gärna om du vill har mer detaljer. Enda nackdelen är om man inte kan tänka sig att låsa pengarna till 55. Pensionsförsäkringar har dessutom halva skattesatsen jämfört med kapitalförsäkring.

    Svara

    • jobbochfirma
      Nov 11, 2010 @ 23:18:25

      Mats, tack så mycket för dina fina tips! Jag hade ingen aning om detta.
      Jag har ännu lite sparade förluster att gå på, så jag kommer inte att skatta extra i år, men jag ska absolut ta en närmare titt på detta.

      Bra blogg förresten, jag lade upp den i min länklista.

      Svara

Lämna en kommentar